
Finner du ikke svaret på det du lurer på? Ta kontakt med oss på firmapost@lagaktuelt.no
Generelle spørsmål og svar
Søkefeltet nederst til høyre på nettsiden kan brukes til å søke på artikkelnummer hvis du kjenner det eller på produktnavn eller stikkord. Ved å klikke på «produkter» i menyen øverst på siden kan du bla gjennom produktgruppene under hver av hovedkategoriene profileringsartikler, profileringstekstiler, yrkesklær og sportsartikler.
Vi trenger både leverings- og fakturaadresser. Varelevering skjer med Tollpost så leveringsadresse må alltid inneholde gateadresse. Og husk hvis fakturaadressen inneholder postboks, så blir det som regel forskjellig postnummer på de to adressene.
Originaler for trykking bør helst sendes i et vektorisert filformat som f.eks. EPS, AI, SVG eller PDF. Bildefiler for digitalltrykk/fullfargetrykk kan sendes som JPG, TIF, BMP, GIF og PNG. Tips: vektorisert logo-fil finnes også som regel hos din trykksak- eller annonseforbindelse.
Vektorgrafikk er bilder/tegninger bygget opp av matematisk beskrevne geometriske former som linjer, kurver og polygoner(mangekanter). Fordelen med vektorgrafikk ved trykking er at motivet kan skaleres(forstørres/forminskes) uten noen forringelse av kvaliteten. Arbeidet med å gjøre om et motiv til vektorgrafikk kalles gjerne vektorisering.
En klisjé er en trykkramme som må lages for å trykke noe som helst. Ved motiver med flere farger kreves én klisjé for hver trykkfarge.
Jo, men den minste forskjell i trykkstørrelse krever ny klisjé.
Hvis ikke annet er angitt er prisene eks. mva/frakt og inklusive trykk i én farge. Prisene er oftest også oppgitt ved bestemte antall ettersom høyere volum ofte gir noe lavere pris ved at kostnader blir fordelt over et større antall.
Korrekturen er en uttegning/ilustrasjon som viser logo/trykk plasert på produktet for å vise hvordan den ferdige produksjonen er tenkt å se ut. Korrekturen er kundens garanti for at påtrykk blir slik én har tenkt. Ingen produksjon blir satt igang før korrekturen har blitt godkjent av kunden.
En del produkter kan spesielt tilpasses kundens ønsker ved å produseres i bestemte farger eller utforminger, f.eks. strikkede skjerf og luer der motiver kan strikkes inn i produktet for å gi et unikt utseende. Med spesialproduksjon menes ofte også større bestillinger med et høyere antall der bearbeidelse i andre land gjerne gir en bedre pris mot at leveringstiden økes. Spesialproduksjoner vil som regel kreve et bestemt minimumsantall ved for bestilling.
Om forskjellige typer merking/trykkemetoder
Brodering er særlig egnet til tykkere tekstiler som gensere, jakker, caps, fleece, håndklær og pledd. Man kan brodere rett på plagg eller på egne merker som festes til plagget.
Digitaltrykk er en metode som minner litt om en blekkskriver og er oftest brukt ved motiver med mange farger eller flytende fargeoverganger og kan på en egnet overflate gjengi fotografier.
Ved gravering blir motivet risset inn i overflaten ved hjelp av en diamantnål og er oftest brukt på harde overflater som glass og metall.
Lasergravering er bruken av laser for å gravere et motiv på en gjenstand. De fleste overflater kan lasergraveres men ikke alle gir like godt reultat. Treverk, metall og visse typer plast lar seg godt lasergravere. Noen produkter har spesielt emaljert overflate beregnet på lasergravering som gir et godt synlig resultat ofte.
Silketrykk er en trykkemetode der trykkfargen blir overført til underlaget gjennom en stram, finmasket duk der motivet er avtegnet som en sjablong med åpne og tette partier. Denne duken kalles en trykkramme eller klisjé. Trykkingen foregår i flere omganger ettersom hver enkelt trykkfarge i et motiv krever en egen klisjé. Silketrykk er et plantrykk og kan kun brukes på flate gjenstander og enkle tekstiler som gensere og t-skjorter. Silketrykk egner seg til det meste av glass, keramikk metall og tekstil i tillegg til papir.
Tampotrykk benyttes på harde produkter og foregår ved hjelp av en silikonpute som henter farger fra en klisjé der motivet er brent inn. Dette gir et pent, nøyaktig og holdbart resultat. Metoden er spesielt egnet runde produkter som f.eks termoser og krus der andre trykkemetoder vil gi dårligere resultat.
Ved transfertrykk er motivet overført ved silketrykk eller digitaltrykk til et silikonbasert papir som senere blir overført til et produkt i en transferpresse ved hjelp av høy varme og trykk. Metoden er ofte brukt på tekstiler, spesielt der motivet inneholder mange farger. Resultatet gir en glatt gummiaktig overflate.
Denne metoden benyttes på en del produkter ved at motivet blir preget inn i overflaten og gir et inntrykk av dybde. Dette brukes bl.a. på lærprodukter og fleece.